Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Så här gör du för att lämna ett klagomål

Hands picking red apples and putting them in a bucket.

 

Ibland blir det fel, men vi strävar hela tiden efter förbättringar. Vi vill att våra produkter, våra tjänster och vårt bemötande ska bli ännu bättre. Därför tar vi alltid våra kunders klagomål på allvar och gör vårt bästa för att ta reda på vad som gått snett. Om vi inte anser att vi kan tillmötesgå ett klagomål, har du som kund rätt att få ett skriftligt svar med motivering till varför.

Om du inte är nöjd med vårt svar kan ärendet omprövas. Här får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.

Bild Ronny

Ronny Mårtensson

VD

Telefon: 0120-840 00   Mobil: 0702-086 007

  1. Är du fortfarande inte nöjd

    Om du efter omprövning av bankens kundombudsman fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till följande instanser. Du kan alltid vända dig till nedanstående instanser även vid första tillfället.

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

    Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00

    www.arn.se

    ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten och ska ha inkommit till nämnden inom tolv månader efter det att näringsidkaren avvisat konsumentens krav. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.

    Konsumentvägledning

    Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå

    Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
    www.konsumenternas.se

    Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.

    Konsumentverket

    Telefon 0771–525 525
    www.hallakonsument.se

    Oberoende vägledning via Konsumentverket.

    Allmän domstol

    Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
    www.domstol.se

    Särskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken eller appen för privatpersoner

    Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen för privatpersoner och det har uppstått en tvist - som du inte har kunnat lösa med banken - har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning.

    I formuläret på onlineplattformen ska du uppge följande mejladress till banken: info@atvidabergsspb.se

    Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på konsumenteuropa.se.

    Särskild information om behandling av personuppgifter

    Om du har känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du möjlighet att framföra ett klagomål. Du kontaktar då skriftligen vårt dataskyddsombud

    Åtvidabergs Sparbank
    Dataskyddsombud
    c/o Spar Tjänster i Linköping AB, Box 1940
    581 18 Linköping

    Du har också möjlighet att framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter till dataskyddsmyndigheten, datainspektionen.se om du anser att behandlingen av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.