Ring och anmäl bedrägeri
Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri? Har du blivit av med mobil eller säkerhetsdosa? Eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss direkt!
Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter, så kallad spoofing. Och tänk på att bedragare ofta vill få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.
Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.
Bedragarna bryr sig inte om dig. Eller din ålder. Men de bryr sig om dina pengar och använder olika sätt att lura dig beroende på hur gammal du är. Som ung är det inte minst dessa tre bedrägerier du ska passa dig för:
Det pratas mycket om bedrägerier och att du ska vara försiktig. Men vilka är egentligen varningssignalerna för bedrägeri? Hur kan du skydda dig och vad gör du om du blivit utsatt?
Se webbinariet "Lär dig känna igen bedragarnas knep" och lär dig mer – på 8 minuter.
Visste du att du kan rapportera bluff-sms? Du gör det genom att vidarebefordra det till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska teleoperatörer. Hjälp till att stoppa bedragarna och att sms:et skickas till fler personer. Så gör du för att vidarebefordra:
Ändra i internetbanken
Ändra i appen
Ändra i internetbanken
Ändra i appen
Ändra i internetbanken eller appen
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Klicka aldrig på okända länkar.
Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer.
Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.
Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.