Meny

Anmäl bedrägeri

Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri ska du kontakta oss direkt. Om du inte är kund hos oss, anmäl bedrägeriet hos din bank.

Kvinna sitter ute med en kaffe latte vid ett bord och jobbar på sin laptop

Så här anmäler du bedrägeri

  1. Ring oss

    Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri och vill spärra kort, Mobilt BankID eller andra tjänster. Har du upptäckt misstänkta transaktioner på ditt konto? 

    Ring bankkontoret 0120-840 00

    Övrig tid:

    Ring 08-411 10 11 - välj 1 (Spärrservice)

    Är du utsatt för bedrägeri just nu?

    Har du använt Mobilt BankID eller säkerhetsdosa på annans uppmaning? Har du lämnat ut dina koder från säkerhetsdosan?

    Ring 08-411 10 11 - välj 2

    Öppet dygnet, runt alla dagar.

  2. Gör polisanmälan

    Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller på 114 14. Notera diarienumret från polisen. Det behövs när du reklamerar.

    Det är alltid polisen som utreder brott. Vi bistår polisen i dessa utredningar.

  3. Reklamera obehöriga kort- och betaltransaktioner

    Om du fått obehöriga transaktioner på ditt konto behöver du reklamera för att få pengarna tillbaka. 

    Logga in och reklamera en korttransaktion

    Andra obehöriga betaltransaktioner – så reklamerar du

Report fraud

Report the fraud as soon as you discover it. Report it to us if you are a customer at Åtvidabergs Sparbank, otherwise to your own bank. Please note. Always file a police report at polisen.se or at 114 14.

Open all days, all hours.

Tips om hur du kan skydda dig mot bedrägerier

Skydda dig mot bedragare

För att undvika bedrägerier är det viktigt att aldrig lämna ut kortnummer, koder eller liknande. Läs mer om vanliga bedrägerier och vad du kan göra för att skydda dig mot dem.